استان يزد در زمينه تاليف كتاب، رشد كمي و كيفي داشته است

رييس دانشكده زبان و ادبيات فارسي دانشگاه يزد گفت: در سال هاي اخير استان يزد، در زمينه تاليف كتاب، رشد كمي و كيفي داشته است .

دكتر سيد محمود الهام‌بخش، اظهار داشت: در سالهاي اخير در استان يزد، تاليفات در زمينه، گسترش مبتني بر تنوع، هم در بخش كتاب هاي علمي، مهندسي‌، درسي و هم در بخش كتاب هاي هنري مثل داستان، ‌شعر و مجموعه شرح حال افراد فعاليت هاي بسيار خوبي انجام شده و رشد مفيدي داشته است.

وي افزود:‌ مي بايست، از كتاب سازي و تهيه آثاري كه ارزش علمي و يا جاذبه هنري ندارند، پرهيز شود و به سمت خلاقيت هاي گسترده‌تر و پر طرفدارتر برويم، تا شاهد درخشش نويسندگاني، همچون دكتر اسلامي ندوشن و استاد مهدي آذر يزدي باشيم.

اين دكتراي ادبيات، در خصوص برگزاري نمايشگاه كتاب با اشاره به اينكه به طور طبيعي از خريد كتاب استقبال نمي‌شود، گفت: بايد جاذبه‌ها و انگيزه‌هايي در كنار كتاب، به وجود آيد و از طرفي ايجاد فروشگاه هاي كتاب به تنهايي كافي نيست و بايد جهت گسترش فروش، نمايشگاه هاي وسيع در سطح استان ، كشور و بين‌الملل برگزار كنيم.

وي، ازجمله مشكلات قشر نويسنده را تحميل بار مالي در مراحل مختلف كتاب عنوان كرد و گفت:‌ هم نويسندگان جوان و هم افراد پيشكسوت و با تجربه، در مراحل چاپ كتاب، به دليل نبودن تضمين بار مالي و برگشت سرمايه، دغدغه‌هاي فراواني دارند.

دكتر الهام بخش، وضعيت چاپ و نشر در استان را مطلوب عنوان كرد و گفت: از نظر امكانات و همكاري ارگان ها و همچنين شرايط حروفچيني و طراحي كتاب، وضعيت بسيار مطلوبي در يزد وجود دارد.

وي افزود: اگر حداقل يك چاپخانه مجهز و مدرن در استان وجود داشت و افراد با مهارت و تخصص، در حوزه‌هاي مختلف تهيه و تدوين كتاب، به كار شبانه روزي مي‌پرداختند، بسياري از مشكلات در زمينه انتشار كتاب مرتفع مي‌شد، كه اين امر نياز به سرمايه‌گذاري در حوزه چاپ و نشر دارد.

وي افزود: نهادها و ارگانهاي دولتي نيز بايد به وظايف خود در اين مقوله عمل نمايند و خادمان خوبي براي دانشمندان و نويسندگان صاحب قلم باشند.

رييس دانشكده زبان و ادبيات فارسي دانشگاه يزد، در پايان خاطر نشان كرد: برنامه‌هاي تشويقي كه هر چند مدت، از سوي اداره ارشاد اسلامي صورت مي‌پذيرد، گامي موثر در جهت ارتقاء اين هنر است، ولي كافي نيست و نياز به حمايت مالي و معنوي بيشتري دارد.

شايان ذكر است، مجموعه ادبي « گلگشت ادب » از جمله آثار دكتر الهام بخش مي‌باشد كه شامل نمونه‌هايي از نظم و نثر فارسي مي‌باشد و به عنوان كتاب درسي، توسط انتشارات دانشگاه يزد منتشر شده است

منبع"ايسنا

يزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا